Yrittäjän verolaskuri
Laske yrittäjän verot, YEL-maksu ja nettotulo
Yrittäjän verotus Suomessa koostuu YEL-eläkevakuutusmaksusta, tuloverosta ja sosiaaliturvamaksuista. YEL-vakuutus on pakollinen kaikille yrittäjille, joiden työtulo ylittää 9 423 euroa vuodessa. YEL-maksu on vähennyskelpoinen verotuksessa.
YEL-eläkevakuutus
YEL-maksu (yrittäjän eläkevakuutus) on pakollinen:
- Alle 53-vuotiaat: 24,4 %
- 53-62-vuotiaat: 24,4 %
- Työtulo: 9 423 - 214 000 EUR (2026)
Aloittava yrittäjä saa 22 % alennuksen ensimmäiset 4 vuotta. YEL-työtulo määritetään yrittäjän ja eläkeyhtiön sopimuksella ja se tulisi vastata vastaavasta työstä maksettavaa palkkaa.
Yrittäjän tulovero
Yrittäjän tulovero lasketaan liiketulosta vähennettynä YEL-maksulla ja muilla vähennyskelpoisilla kuluilla. Veroa maksetaan samojen asteikkojen mukaan kuin palkansaajalla: valtion progressiivinen tulovero, kunnallisvero ja mahdollinen kirkollisvero.
Usein kysytyt kysymykset
- Mikä on YEL-työtulo?+
- Mita aloittavan yrittäjän alennus tarkoittaa?+
- Pitäisikö YEL-työtulo asettaa pieneksi?+